***این متن مربوط به «صوت شماره ۴۳۵: صفحه ۱۰۵ تا ۱۰۶» است و اصلاح الفبای توحید، صفحه‌ 105 در آرشیوهای قدیمی با نام‌های «صوت شماره 435: صفحه 103 تا 110» و «صوت شماره 294: صفحه 97 تا 116» نیز ذخیره شده است.

304- قبرستان از فقرستان بهتر است

کتاب دوره میزان‌الحکمة، جلد 9، باب‌الفقر، صفحه‌ 166؛ کتاب فروع کافی، جلد 4، صفحه‌ 21، حدیث 4، از امیرالمؤمنین.

«القَبرُ خَيرٌ مِنَ الفَقرِ» امیرالمؤمنین فرمود که: قبر بهتر از فقر است. چون در قبر آدم را می‌گذارند، دیگر چیزی حالی‌اش نمی‌شود. حالا غیر از مسائل معنوی و روحانی که وحشت قبر و تاریکی قبر و جانور قبر است، آن به کنار، ولی مرده وقتی در قبر می‌افتد دیگر کاری به کسی ندارد ولی فقر دائماً او را به مرگ می‌کشاند و نابودش می‌کند.

305- حاکمیت جبر را بنگرید

کتاب دوره میزان‌الحکمة، جلد 9، باب‌القدر، صفحه‌ 302؛ کتاب کنزالعمال، صفحه‌ 501، از پیامبر.

یک فرض قشنگی کرده پیغمبر، می‌خواهد نهادینه کند جبر را روی بدن ما! می‌خواهد قشنگ به تفسیر بکشد ما ببینیم جبر یعنی چه؟ روی این فرض می‌گوید: «لو دَعا لَكَ إسرافيلُ». یک نفر می‌خواهد زن بگیرد، یک زنی می‌خواهد شوهر کند، می‌خواهد که یک‌چیز ایده‌آل گیرش بیاید، یک همسر بی‌نظیر، خب چه‌کار می‌کند؟ «لو دَعا لك إسرافيلُ» می‌آید دامن اسرافیل را می‌گیرد. اسرافیل را می‌بیند، دامنش را هم می‌گیرد، می‌گوید برایم دعا کن! اسرافیل هم می‌گوید: باشد. خوب روی فرضیات توجه کنید! «و جِبريلُ» جبرائیل را هم می‌بیند، به او می‌گوید من را دعا کن! جبرائیل می‌گوید: باشد. «و ميكائيلُ» میکائیل هم همین‌جور. «و حَمَلةُ العَرشِ» و آن تعداد فرشته‌های مقرب و مسئول حرکت عرش که زیرمجموعه‌ی این چهارتا هستند. «وَ أَنَا فيهِم» پیغمبر می‌گوید: دامن من را هم می‌گیرد، به من هم می‌گوید دعا کن! من هم دعا می‌کنم. خب، همه‌ی این‌ها دعا می‌کنند که خدایا، زن ایده‌آل به او بده! خدا چه می‌گوید؟ «ما تَزَوَّجْتَ إلّا المرأةَ الَتي كُتِبَت لَكَ» آن‌چیزی که خدا می‌خواهد، به تو می‌دهد نه آن‌کسی که تو می‌خواهی! نه این‌که این‌ها دعا کردند! جبر یعنی این!

306- تمامیت توحید، جبر است

کتاب دوره میزان‌الحکمة، جلد 9، صفحه‌ 488، از پیغمبر.

«القَدَرُ نِظامُ التَّوحيدِ» فرمود که: هویت توحید، جبر است! اصالت خداشناسی، جبر است!