*** این متن مربوط به «صوت شماره ۴۳۴: صفحه ۹۹ تا ۱۰۰» است و اصلاح الفبای توحید، صفحه‌ ۹۹ در آرشیوهای قدیمی با نام‌های «صوت شماره 43۴: صفحه 9۹ تا ۱۰۲»، «صوت شماره 294: صفحه 97 تا 116» و «صوت شماره 53۱: صفحه 9۹» نیز ذخیره شده است که گردآورنده به «صوت‌ شماره ۵۳۱» دسترسی نداشت.

287- ازاین‌گونه فقیهان فرار کنید

کتاب دوره میزان‌الحکمة، جلد 8، باب‌العلم، صفحه‌ 103؛ کتاب نوادر راوندی، صفحه‌ 156، حدیث 226، از پیامبر.

«اَلْفُقَهَاءُ أُمَنَاءُ اَلرُّسُلِ» پیغمبر فرمود که: مجتهدین، معتمدین پیامبران هستند «ما لَمْ یَدْخُلوُا فی الدُّنیا» تا وقتی‌که داخل در دنیا نشدند! «قيلَ يَا رَسُولَ اَللَّهِ وَ مَا دُخُولُهُمْ فِي اَلدُّنْيَا؟» به پیغمبر گفتند که چه‌جوری اين‌ها وارد دنیا می‌شوند؟ «قَالَ اِتِّبَاعُ اَلسُّلْطَانِ» فرمود موقعی که دوروبر قدرتمند جمع می‌شوند و حمایت می‌کنند از زورگو! «فَإِذَا فَعَلُوا ذَلِكَ فَاحْذَرُوهُمْ عَلَى دِينِكُمْ» وقتی‌که دیدید فقهای شما دوروبر قدرتمندان جمع شدند، آن‌ها را ترک کنید و به داد دینتان برسید! بعد ادیان گفته، جمع دین است؛ یعنی هر دینی که دارید، این فقیه دنیاطلبِ دین‌فروش می‌تواند به تو آسیب برساند.

288- ناباوران به جبر، مسخ به‌صورت میمون و خوک می‌شوند

کتاب دوره میزان‌الحکمة، جلد 8، باب‌المعاد، صفحه‌ 278؛ کتاب ثواب‌الاعمال، صفحه‌ 253، حدیث 4، از امام باقر.

«يُحْشُرُ المُكَذِّبُونَ بِقَدَرِ اللهِ منْ قُبورِهم قَد مُسِخُوا قِردَةً وَ خَنازِیرَ» امام باقر فرمود: هر کسی جبر خدا را باور ندارد و باور نکرده در دنیا قدرت خدا را، وقتی می‌میرد و در نفخه‌ی بعد به پا می‌خیزد برای حساب‌وکتاب و حشرونشر، می‌گوید این‌ها به قیافه‌ی میمون و خوک هستند.