پرسش: [در صوت نیامده است]

پاسخ: بنده خیلی به‌وضوح گفتم. من آن آیاتی را که خدا چک کشیده است را فقط بحث کردم همین! چیز جدیدی نگفتم. گفتم طبق این معادلات، چک‌هایی که کشیده و عقب ‌افتاده معلوم می‌شود که این‌ها زمان اجرایش گذشته؛ مربوط به الآن نیست و آن اجرائیات مربوط به خواسته‌ی انسان است؛ استخاره است، توکل و این‌ها است. آره و الا من آیات را می‌خوانم و وقتی‌که خودِ آیات است و تفسیرش هم ظاهر است دیگر چیزی ندارد.

این «یَأْتِ بِدینٍ جَدید» هم که خب در فرهنگ انتظار بوده که می‌گوید یک دین جدید می‌خواهد بیاید. از یک‌طرف دین جدیدی می‌خواهد بیاید و از یک‌طرف این دینی که از پدران به ما رسیده، آن وعده‌هایش عملی نمی‌شود و آن چک‌هایش پاس نمی‌شود و آن ثبت و سندش با هم نمی‌خواند! این نشان‌دهنده‌ی این است که شاید زمان مصرف این دین تمام شده یا این‌که خدا می‌خواهد مردم را آماده کند برای آن دین جدید! خب در نتیجه انسان الآن در برزخ است؛ نه از آن دین قدیم می‌شود دست بکشد چون هنوز دین جدید نیامده و از این‌طرف هم زیر پایش سست شده در اعتقادات! پس آدم باید به همان دین قبلی ادامه بدهد ولی تشنگی‌اش به سمت دین جدید نباید خاموش شود!

باید پویایی، پویندگی و جویندگی داشته باشد! دعایی که می‌خواند رویش فکر کند! حالا دیگر زمانی نیست که انسان آیه بخواند و رد شود چون آیات تماماً محتوی دارد، معنا دارد!

مقررات دینی هم تابع شرایط انسان است به نظر و فتوای من؛ یعنی مصلحت خانواده ایجاب می‌کند که انسان قوانین را آن‌طور که به صلاحش است اجرا کند چون در فقه هم احکام ثانویه داریم (آن حکمی که بنا به یک دلیلی و به یک علتی می‌تواند جابجا بشود و فرق کند، تفسیر جدیدی پیدا کند)! این هم برای این است. مثل روزه که من گفتم حتی اگر احتمال بیماری می‌دهد روزه نگیرد، این‌ها همه متن فقه است و چیز جدیدی نبوده. حجاب هم همین‌طور، حجاب هم تابع امنیت شخص است و تابع مصالح خانواده‌ی شخص است که چه‌قدر، چه حدی و چه‌طوری باشد! این چیزهایی است که همه‌اش از متن بوده و چیز جدیدی نگفتیم! آن‌کسی که ایراد گرفته دقت نکرده یا گوش نداده یا از این‌وآن شنیده و یا یک کلاغ چهل کلاغ شده است.[1]

[1] «صوت شماره 10: رفتار با دیگران»، «صوت شماره 11: روابط جنسی» و «صوت شماره 15: توضیح مطالب» اشاره به این دارد که ملاک عمل انسان در این دنیا چیست. «صوت شماره 9: نحوه‌ی عبادت» هم دور از این موضوع نیست.