***این متن مربوط به «صوت شماره ۴۳۱: صفحه ۸۹ تا ۹۰» است و اصلاح الفباي توحيد، صفحه‌ی 89 در آرشیوهای قدیمی با نام‌های «صوت شماره 293: صفحه 85 تا 96» و «صوت شماره 528: صفحه 89» نیز ذخیره شده است که گردآورنده به «صوت‌ شماره ۵۲۸» دسترسی نداشت.

258- برای هرچیزی زکات است و برای عقل نیز تزکیه‌ای است.

کتاب دوره میزان‌الحکمة، جلد 5، باب‌الزکاۀ، صفحه‌ 25؛ کتاب غررالحکم، حدیث 7301، از امیرالمؤمنین.

«لِكُلِّ شَيْ‏ءٍ زَكَاةٌ وَ زَكَاةُ الْعَقْلِ احْتِمَالُ الْجُهَّال» فرمود: برای هرچیزی یک دِینی هست که باید پرداخت شود و دِین عقل، تحمل بی‌عقلان است. زکات خرد، بردباری با آن‌هایی است که عقلشان پایین‌تر است و خردشان موازی با انسان نیست.

259- اقدامات انسان‌دوستانه

کتاب دوره میزان‌الحکمة، جلد 5، باب‌السوال، صفحه‌ 175؛ کتاب بحارالانوار، جلد 96، صفحه‌ 159، حدیث 37، از امام کاظم.

«إِنَّا لَنُعْطِى غَيْرَ الْمُسْتَحِقِّ حَذَراً مِنْ رَدِّ الْمُسْتَحِق» فرمود امام کاظم که: ما از دَم به نیازمندان کمک می‌کنیم به خاطر این‌که مبادا نیازمند واقعی را مورد بی‌اعتنایی قرار بدهیم چون که مستحق واقعی اگر عرضه‌ی استحقاق کند بر انسان و آدم بتواند دستش را بگیرد و نکند، بازگشت مهلکی دارد در تقدیرات!

260- به شیطان فحش ندهید.

کتاب دوره میزان‌الحکمة، جلد 5، باب‌السَّب، صفحه‌ 186؛ کتاب کنزالعمال، حدیث 2120، از پیامبر.

این هم باز دلیل بر این‌که این موجود عمله و اَکله‌ی خدا است و نباید به او بی‌احترامی کرد! «لا تَسُبُّوا الشَّيطانَ و تَعَوَّذُوا بِاللّه مِن شَرِّهِ» به شیطان فحش ندهید و بلکه پناه ببرید از او به خدا! یعنی پناه بردنی که فرهنگ اهل‌بیت است. «اللّهُمَّ إِنّي أَعُوذُ بِكَ مِنكَ» از تو به خودت پناه می‌برم! این خیلی روشن می‌کند که به شیطان فحش ندهیم؛ یعنی شیطان مأمور خدا است و در كانالي حرکت می‌کند که دستورالعمل دارد و حیطه‌ی قدرتش است و فقط مي‌گويد به خدا پناه ببرید. همان پناه بردنی كه آنجا عرض کردیم که می‌گوید: «اَللّهُمَّ إِنی أَعُوذُ بِرَحمَتِکَ مِنْ عَذابِک»؛ رحمت، رحمانیت است و عذاب هم شیطان است. در مسئله‌ی شيطان خیلی باید فکر کرد چون خیلی شریک است با جبر و اختیار، خیلی قاطی است مسئله‌اش در حیطه‌ی اقتدار!