*** این متن مربوط به «صوت شماره ۴۲۵: صفحه ۶۹ تا ۷۰» است و اصلاح الفبای توحید، صفحه ۶۹ در آرشیوهای قدیمی با نام‌های «صوت‌ شماره 291: صفحه 69 تا 75» و «صوت‌ شماره 520: صفحه 69» نیز ذخیره شده است که گردآورنده به «صوت‌ شماره ۵۲۰» دسترسی نداشت.

209- مسئولیت همسایه‌داری

کتاب اصول کافی از شیخ محمد کُلینی رازی، کتاب العشره، صفحه‌ 490، جلد 4، از امام صادق، از امیرالمؤمنین، از پیغمبر.

پیغمبر فرمود: «حُرْمَةُ الْجَارِ عَلَی الْإِنْسَانِ کَحُرْمَةِ أُمِّه» حریم همسایه مثل حریم مادر است. همان‌طور که مادر بر شما حقوقی دارد که نمی‌شود انکار کرد، نمی‌شود از آن فرار کرد، همسایه هم همین‌طور است؛ و این متقابل است. نه این‌که شما رعایت حقوق همسایه را بکنید ولی همسایه هر کاری خواست بکند! نه! زندگی مسالمت‌آمیز متقابل.

210- فواید زندگی مسالمت‌آمیز

کتاب اصول کافی از شیخ محمد کُلینی رازی، کتاب العشره، جلد ۴، صفحه‌ 491، از امام صادق.

«حُسنُ الجِوارِ يُعمِّرُ الدِّيارَ و يَزيدُ في الأَعْمارِ» امام صادق فرمود که: نیکو زندگی کردن با همسایه، با فامیل، با نزدیکان، باعث می‌شود که عمر شما طولانی بشود و زندگی آباد بشود. این عمر طولانی به این معنا است که انسان اعصابش آرام می‌شود، آسوده می‌شود و این اعصاب باعث می‌شود که عمرش دراز شود و این زندگی هم شیرین بشود.

 

211- در اعلام بهای بهشت

کتاب غررالحکم، حدیث 4698، از امیرالمؤمنین.

بهشت چند می‌ارزد؟ می‌فرماید: «ثَمَنُ الجَنّةِ اَلعَمَلُ الصّالحُ» قیمت بهشت، عمل نیک است. عمل نیک هم همه‌چیز را شامل می‌شود؛ تنها نماز و روزه نیست! هر کاری که تو انجام می‌دهی و نفْست صحه بر آن می‌گذارد و وجدانت تأیید می‌کند و برخوردش در جامعه پسندیده است، آن عمل صالح است و همین بهای ورود به بهشت است.