*** این متن مربوط به «صوت شماره ۴۲۴: صفحه ۶۵ تا ۶۶» است. 

202- در قاعده‌ی تقیه

کتاب اصول کافی، کتاب الایمان و الکفر، جلد 3، صفحه‌ 313، از امام محمدباقر.

باز هم در تقیه است. می‌گوید در قاعده‌ی تقیه همه‌چیز حلال است! خیلی جالب است ها! می‌گوید در «التَّقِيَّةُ فِي كُلِّ شَيْ‌ءٍ يُضْطَرُّ إِلَيْهِ ابْنُ آدَمَ فَقَدْ أَحَلَّهُ اللَّهُ لَه» هروقت مجبور شدی، تمام حرام‌ها حلال است! چه‌قدر دستت را باز گذاشته خدای مهربان! يعني تمام قوانین و قواعد الهی در وقت اضطرار برای تو مباح است انجامش. «التَّقِيَّةُ فِي كُلِّ شَيْ‌ءٍ» در هرچیزی که «يُضْطَرُّ إِلَيْهِ» مضطر شدی، مجبور شدی (مجبور هستی که به هر یک از مسائل باشد. اجتماعی باشد، اقتصادی باشد، روحی باشد، جسمی باشد، خانوادگی باشد) «فَقَدْ أَحَلَّهُ اللَّهُ لَه» حلال می‌شود همه‌چیز بر تو! هر کاری می‌توانی بکنی!

203- عقوبت ترساندن مردم

کتاب اصول کافی، کتاب الایمان و الکفر، جلد 4، صفحه‌ 19، از پیامبر.

«شَرُّ اَلنَّاسِ عِنْدَ اَللَّهِ يَومَ اَلقِيامَةِ اَلَّذِينَ يُكرَمُونَ اِتِّقاءَ شَرِّهِم» روز قیامت می‌دانید بدترین مردم چه کسانی هستند؟ بدترين آن‌هايي كه وارد جهنم می‌شوند چه کسانی هستند؟ آن‌هایی هستند که به خاطر موقعیتشان مردم به آن‌ها احترام می‌کردند؛ یعنی مردم از ترسشان سر فرود می‌آورند و با آن‌ها هم‌سویی می‌کردند و حرفشان را گوش می‌دادند.

204- یکی از علل بر باد رفتن اموال

کتاب اصول کافی، کتاب الایمان و الکفر، جلد 4، صفحه‌ 49، از امیرالمؤمنین.

می‌گوید که این‌که مالت را از دست می‌دهی و مالکیتت خدشه‌دار می‌شود چند علت دارد؛ یکی‌اش هم این است «اِذا قَطَعُوا الاَرْحامَ جُعِلَتِ الاَمْوالُ فى اَيْدِى الاَشْرارِ» موقعی که قطع رحم کردی اموالت در دست اشرار می‌افتد و بالا می‌کشند. حالا یا به‌صورت سرمایه‌گذاری می‌خورند آن را یا به‌صورت چک است برمی‌گردد یا به‌صورت دزدی است یا به‌صورت چپاول و غارت است. هر چه هست، اشرار و بدهای جامعه مسلط می‌شوند. این ارحام هم (صله‌رحم) منظور آن‌هایی که خیلی به انسان نزدیک هستند؛ یعنی یا انسان از سلب پدر با آن‌ها مشترک است یا در رحم مادر مشترک است؛ یعنی این‌که یا هم‌خون است از ناحیه‌ی پدر یا با هم متولد شدند؛ یعنی از همان مسیری که این آمده، آن‌ها هم آمدند یا این‌که هر دو یا این‌که جدا جدا؛ یعنی این‌که یا با پدر این‌طور باشد یا با مادر یا این‌که هر دو. و صله‌ی ارحام هم به این نیست که انسان ملزم باشد حتماً هر روز برود زنگ بزند! نه! بنا بر مصالح خودش، چه‌جوری اعصابش می‌کشد. اقلش اين است که جوري كه صدق نکند که انسان با این‌ها قطع رابطه کرده و بریده.

بقیه‌اش را بعداً ان‌شاءالله برایت می‌خوانم! خدا نگهدارت، در پناه خدا!