پرسش: [در صوت نیامده است]

پاسخ: این‌که انسان خلاف می‌کند در باب جبر، بسترسازی می‌شود از ناحیه‌ی خداوند تا خلاف کند و می‌پرسند اگر که جبر هست و زور هست در انتخاب مسیر بد، پس فلسفه‌ی قیامت چیست؟ قیامتی که «فَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْراً يَرَهُ»[1] است؟ در قیامت خداوند به غفاریتش اگر عمل کند، طبق این‌همه حواله‌هایی که در آیات و روایات هست که خداوند بخشنده است و به شفاعت عمل بشود یقیناً آن موج عذاب فروکش می‌کند و پائین می‌آید.

در همین دنیا هم شاید علت این‌که ظالم قصاص نمی‌شود دلیل بر همین باشد. ما می‌بینیم که خیلی‌ها ظلم می‌کنند و استمرار گناه دارند و هیچ مشکلی هم برای ایشان ایجاد نمی‌شود، درحالی‌که روایات زیادی هست که خداوند ظلم را تحمل نمی‌کند و «أَسْرَعُ اَلذُّنُوبِ عُقُوبَةً الظلم» گناهی که خیلی سریع خدا یقه‌ی فاعلش را می‌گیرد ظلم است درحالی‌که امروز می‌بینیم ظلم خیلی رایج است و خداوند هم برخوردی نمی‌کند.

در این الفبای توحید، ما اسناد و مدارکی را می‌بینیم که همه‌چیز از ناحیه‌ی خداوند است. انسان عاملیت دارد و آمریت ندارد؛ یعنی عمل می‌کند به چیزی که فرمانش از ناحیه‌ی خدا صورت می‌گیرد.

باید این مآخذ و مبانی را که من درآوردم (که اولش از قرآن و بعد از مفاتیح بود و الآن هم رفته‌ام سراغ نهج‌البلاغه) این‌ها را باید بررسی کنید! باید ببینید که تا کجاها را برایتان گفته‌ام که ادامه‌اش را برایتان بگویم. چون این‌ها ده صفحه است و برای این‌که وقت نگیرد و تکرار نشود باید ببینید که آخرین روایات چه بوده و یا صفحه‌اش چه بوده تا من ادامه دهم و باید این‌ها را کامل ببینید (این‌هایی که من درآورده‌ام)! این‌ها مستندات عینی توحید است که بین ثبت و سند باید قضاوت بشود! ثبت یعنی آنچه تابه‌حال از دین آباء و اجدادی به ما رسیده در تعریف خدا، در ترسیم عبودیت و سند این است که الآن خدا برخورد می‌کند. خدا عادل است (گفته‌اند)، اما الآن ما یک‌چیز دیگری از خدا می‌بینیم! (نوشته‌اند) خدا اجابت دعا دارد اما الآن ما یک‌چیز دیگری می‌بینیم و این‌که الآن دیدن ما از فرمانروایی خدا با آنچه در معرفت رب رسیده تناقض هست، این‌ها را باید رویش فکر کنیم و پیدایش کنیم!

[1] سوره‌ زلزال، آیه‌ 8