پرسش: [در صوت نیامده است]

پاسخ: خوب است! شاید همین باشد و این‌که در ظهور همه جوان می‌شوند، اگر ظهور دفعتاً بشود، در نتیجه آن بچه‌هایی که لیاقت داشتند وارد سرزمین ظهور بشوند همان سن را دارند؛ یعنی کلاً هر کس هر سنی دارد با همان سن وارد می‌شود. غیر از بهشت است؛ در بهشت همه می‌روند داخل کوثر و تبدیل می‌شوند به یک قیافه‌ی واحد و با استاندارد خاصِ بهشتی. می‌تواند این باشد و می‌تواند آن‌که شما می‌گویید باشد. شاید مدارج بالا باشد ولی عمدتاً مدارج است چون در نسخه‌های بعد می‌خوانیم (نمی‌دانم به تو رسید یا نه آن نسخه‌ای که عدالت مهدی را شرح می‌دهد در ظهور)[1] ظاهراً همه‌چیز به تساوی است؛ یعنی که حالا مسئله‌ی مرگ و اجل شاید دست ایشان نباشد؛ یعنی مرگ‌ومیر باید باشد در ظهور چون بهشت است که جاودانه است ولی مسئله‌ی مساوات است و عدلی که امام ترسیم کرده است همه به یکسان؛ یعنی فکر نمی‌کنم مثلاً درجات در ظهور متفاوت باشد! اگر متفاوت باشد باز هم همان مسئله‌ی عدل خدا می‌شود در غیبت چون تفاوت عدل خدا در غیبت با عدل خدا در ظهور این است که در غیبت به بعضی‌ها می‌دهد «تُعِزُّ»، «تُذِلُّ»، «تُؤتی»، «تَنْزِع»، «یَهْدی»، «یُذِل»[2] ولی در ظهور این‌طور نیست و همه را بالسویه می‌دهند! حالا باز هم باید رویش فکر کنید چون این‌ها همه استارت است و بعد یک‌چیزهای جدیدی از آن درمی‌آید!

[1] به «اصلاح الفبای توحید، صفحه‌ 35، نکته 132» مراجعه شود.

[2] اشاره به «صوت شماره 20 (1390): سختی کالبدشکافی» دارد.