(این صوت در آرشیو با عنوان «صوت شماره 268 (1391)» نام‌گذاری شده است اما از شواهد موجود در متن به نظر می‌رسد مربوط به سال 1390 است).

پرسش: [در صوت نیامده است]

پاسخ: این خوشبخت و بدبخت به معنای این‌که در دنیا هم مثل آخرت بهشت و جهنم هست. حالا این به عدالت جور در نمی‌آید که چرا باید همسایه‌ی شما عشق‌وحال کند از عمرش و شما همیشه بچزید، بسوزید؟ در یک معنایش این است که فرض کنید عالم یک شطرنج است و انسان‌ها مهره‌های آن هستند سیاه‌ و سفید؛ هر کس یک‌چیزی شده است. یکی سرباز شده، یکی شاه شده، یکی وزیر شده، یکی کیش شده، یکی مات شده است. شانس من و شما این است که افتادیم در قعر جهنمِ دنیا و می‌سوزیم؛ شانس یکی هم هست که نمی‌داند درد چیست! این‌قدر خوش است! حالا این‌ها دیگر بیشتر از این باز نمی‌شود چون اسرار است و اسرار منتقل شده است به ظهور؛ آن موقع می‌فهمید. ولی درعین‌حال آن نسخه‌هایی که عریضه است و جنبه‌ی دعا دارد، این‌ها را باید بخوانید به‌جای دعای ایام! ما دیگر احتیاج به دعای مختلف نداریم و این دعاهایی که گزینش شده است را می‌خوانیم. شاید ان‌شاءالله امید هست که بعضی‌ها را خدا از جهنم دنیا نجات بدهد تا نمردند و ببردِشان در بهشت دنیا. امید است که خدا به ما و شما هم رحم کند و همین کار را بکند چون ظهور هم دو تا است (ظهور خفی و ظهور جلی) ؛ فرج هم دو تا است (فرج خصوصی و فرج عمومی). آن عمومی‌اش خب مال همه هست ولی در خصوصی‌اش می‌شود برای بعضی‌ها خدا لطفی کند و آن‌ها را از هرج‌ومرج اعتقادی و تقدیرات نجات بدهد و به فرج بکشاند. امید است که شما از آن‌ها باشید! درعین‌حال باید همه را گوش کنید تا به نتیجه‌گیری برسید! با یک صفحه و 10 صفحه و 20 صفحه نمی‌شود! فعلاً 30 صفحه‌اش درآمده است، همین‌طور ادامه دارد منابعی که دستم می‌آید. الآن مثلاً منبعی که دستم آمده است یک دوره‌ی ده‌جلدی چاپ لبنان است به نام کتاب معجم احادیث امام مهدی؛ خیلی چیزهای جالبی در معرفی آقا، در معرفی ظهور، در معرفی فرج، در حال‌وروز ما که زندانیان غیبت هستیم دارد که خیلی عالی است. بعد هم این‌که انسان یک معضلاتی داخلش می‌بیند و متوجه نمی‌شود، نباید هی فشار بیاورد! باید بگذارد دفعه‌ی دیگر نگاه کند یا این‌که با کسی بحث کند رویش!