(این متن مربوط به «صوت شماره ۱۰۶: صفحه ۲۳ تا ۲۴» است و اصلاح الفبای توحید، صفحه‌ 23 در آرشیوهای قدیمی با نام‌های «صوت شماره 106: صفحه‌ 21 تا 26»، «صوت شماره 413: صفحه‌ 23 و 24»، «صوت شماره 493: صفحه‌ 23 و 24» و «صوت شماره 500: بخشی از صفحه‌ 23 و 26» نیز ذخیره شده است که گردآورنده به «صوت‌های شماره ۴۹۳ و ۵۰۰» دسترسی نداشت).

103- شناخت صفات اجرایی الهی:

صحیفه سجادیه، ادامه‌ی گزینش از دعای پنجاه و یکم- «تَسْمَعُ مَنْ شَکَا إِلَیْکَ وَ تُخَلّصُ مَنِ اعْتَصَمَ بِکَ» می‌شنوی شکایت‌ها را؟ یعنی حوزه‌ی مدیریتی تو ای خدا این است که هر کسی شکایت می‌کند، یا مستقیم به تو است یا همین‌طوری که به درودیوار شکایت می‌کند باید شکایت به تو برسد؛ و خلاص می‌کند از بندها هر کس را که به تو پناه می‌آورد، پناهنده می‌شود.

 

104- خدایا، ما را مسعود گردان به تشکر:

از دعای قنوت امام هادی در کتاب مهج الدعوات: «أَللّهُمَّ أَسْعَدنا بِالشُّكر» خدایا، ما را مسعود گردان به تشکر! «سعد» همان آدم‌های خوشبخت و بهشتی‌های زمین هستند. می‌گوید: خدایا، ما در حوزه‌ی تو هستیم، وصل به تو هستیم، بسته به تو هستیم، ما را مسعود کن، جزء سُعَدا قرار بده. این قسمت اگر به حضرت برگردد معنایش این است که اولیای خدا هم در زمره‌ی اشقیا بودند (به معنای شقاوت ماد‌یات و ناراحتی‌های خاکی و پستی‌های زندگی) و اگر از طرف ما می‌گوید (که معمولاً از طرف ما می‌گوید چون او امام است و ما مأموم) به این معنا است که ما در حوزه‌ی دوزخ هستیم در دنیا و خدا را قسم می‌دهیم ما را خوشبخت کند، سعید کند؛ یعنی حال‌وروز ما را می‌گوید و از خدا می‌خواهد برای ما که ما را نجات بدهد از این ورطه‌ی پست.

 

105- تعاریف خاص از امام عصر:

از دعای زمان غیبت از امام رضا در کتاب جَمالُ الأُسْبوع: «قَوِّنَا عَلَي طَاعَتِهِ» امام، از امام رضا می‌گوید که خدایا، قوی کن ما را به طاعت او؛ یعنی در مقطع ظهور، طاعت که مربوط به خدا است می‌آید در حیطه‌ی بانی ظهور (امام عصر) و رعیت اطاعت او را می‌کند؛ یعنی در کل غیبت همه اطاعت خدا را می‌کنند ولی در ظهور همه اطاعت منجی را می‌کنند! «وَ ثَبِّتْنَا عَلَي مُشَايَعَتِهِ» تثبیت کن که ما دنبالش باشیم. معنایش این است که آن‌قدر دنبال ایشان رفتن سنگین است و ثقیل است که حضرت تقاضا می‌کند (امام رضا) از خدا با این‌که امام رضا پدر چهارم امام عصر است. با این جهت عمق عظمت و مسئولیت خاص ایشان را نشان می‌دهد؛ و ما هم الآن که در وادی انتظار هستیم باید این تقاضا را بکنیم؛ یعنی همین دعا را بخوانیم، تکرار کنیم که خداوند ما را نگه دارد در اتاق انتظار و در این امتحانات و ابتلائات دچار مشکل نشویم! «وَ امْنُنْ عَلَيْنَا بِمُتَابَعَتِهِ» منت بگذار بر ما اي خدا، كه ما در مسیر ایشان باشیم؛ یعنی هر کسی نمی‌تواند رعیت ایشان باشد. برگزیدگان، خواص و انتخاب‌شده‌گان هستید! لذا امام رضا از خدا می‌خواهد که مرا هم (امام رضا با این‌که این همه عظمت دارد) در حکومت ایشان در کنار ایشان قرار بده.