(این متن مربوط به «صوت شماره ۱۰۵: صفحه ۱۹ تا ۲۰» است و اصلاح الفبای توحید، صفحه‌ 19 در آرشیوهای قدیمی با نام‌های «صوت شماره 105: صفحه‌ 15 تا 20»، «صوت شماره 411: صفحه‌ 19 و 20» و «صوت شماره 491: صفحه‌ 19 تا 22» نیز ذخیره شده است که گردآورنده به «صوت شماره ۴۹۱» دسترسی نداشت).

93- آیا دیگر گناهکاری پیدا می‌شود؟

صحیفه سجادیه، از دعای بیست و چهارم- آیا دیگر گناهکاری پیدا می‌شود؟ «یا مُبَدِّلَ السَّیئَاتِ بِأَضْعَافِهَا مِنَ الْحَسَنَاتِ» حضرت عرضه می‌دارد، ای کسی که گناهان ما را نه‌تنها مورد مؤاخذه و معاقبه قرار نمی‌دهی بلکه در برابر هر گناهی به‌کرات، به‌دفعات ما را نوازش می‌کنی؛ یعنی خدا طبیب ما است. ما گناه می‌کنیم مریض هستیم و مریض را هم نمی‌برند آتشش بزنند، جهنمی‌اش کنند. این می‌خواهد بگوید حقیقت توحید این است. خدا می‌داند ما اگر بد می‌کنیم، روی قاعده‌ی جبر گرفتار شدیم! روی دو دو تا چهارتای زور! پس می‌بخشد و نوازش می‌کند.

 

94- اقتدار شیطان:

صحیفه سجادیه، از دعای بیست و پنجم- اقتدار شیطان: اینجا شیطان را معرفی می‌کند. شیطان کیست؟ «وَ جَعَلْتَ لَنَا عَدُوّاً یَکِیدُنَا» قرار داده یك دشمنی را برای ما که ما را اذیت کند، ما را فریب بدهد؛ «سَلّطْتَهُ مِنّا عَلَى مَا لَمْ تُسَلّطْنَا عَلَیْهِ مِنْهُ» مسلط کردی او را بر ما درحالی‌که ما تسلطی نداریم از خودمان دفاع کنیم؛ «اَسْكَنْتَهُ صُدُورَنا» خانه‌ی دل ما را کردی پایگاهش؛ «أَجْرَیْتَهُ مَجَارِیَ دِمَائِنَا» مثل خون وارد رگ‌هایمان کردی؛ (چه‌قدر قدرت دارد شیطان!) «لَا یَغْفُلُ إِنْ غَفَلْنَا» ما فراموشش کنیم، او ما را فراموش نمی‌کند؛ ما ازش در برویم، او نمی‌گذارد ما در برویم! خب پس حال که شیطان  این‌جوری قرارداد دارد با خدا (در حقیقت این دعا معنایش این است چون می‌گوید: «وَ جَعَلْتَ لَنَا» جعل کرده! قرار داد! تو قرارداد بستی با شیطان!) خب پس این را می‌گذاریم کنار این‌که ما گول شیطان را می‌خوریم باید برویم جهنم یا در این دنیا کیفر کردار ببینیم ولی در برابرش این همه مستند داریم از قبیل همین سند قبلی که خداوند بنایش بر آزار و اذیت ما نیست!