ان‌شاءالله این ایام مبارک باشد! چله‌ای آغاز شده از امروز که ولادت علی ابن موسی‌الرضا است تا انتهای چله که غدیر علی‌ابن‌ابیطالب است. در این چله می‌شود خیلی کارها کرد! امروز روز خدا است. چون اسم و فامیل امام رضا، اسم و فامیل خدا است. خدا، هم علی است هم رضا و امام رضا هم که هم علی است هم رضا است.

ما هم عُلُو لازم داریم به معنای این‌که خداوند یک سرپرستی کند، یک حاجت‌روایی کند که ما از ذلت و خفت و خواری که نتایج نیازهای ما است (به خاطر نیازهایمان گرفتار می‌شویم) برهاند! خداوند ما را با نیاز آفریده، با احتیاجات قرین کرده؛ معجونی هست انسان با استغاثه! از روز اولی که انسان به دنیا می‌آید، با گریه و ناله پا به عرصه‌ی وجود می‌گذارد و تا وقتی‌که از دنیا برود باز هم با ناله و فریاد.

خداوند رضا است به این معنا که راضی می‌شود به این‌که انسان آرامش داشته باشد. وقتی‌که می‌گوید: «أَلاَ بِذِکْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ»[1] با نام خدا قلب‌ها آرام می‌گیرد، تنها ذکر ملاک نیست بلکه ذکری که تأثیرات وضعی و انتقالی می‌گذارد روی گوینده‌ی ذکر و قسمتی از اذکار برای رفع نیازها است، برای ترمیم اعصاب است، برای تکمیل الطاف و عنایت خداوند است!

امروز روزی است که انسان از طریق خدایی که رضایت داده به عزت بشر و «وَ مَا النَّصْرُ إِلَّا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ الْعَزِيزِ الْحَكِيمِ»[2] به عُلُوی برسد که خداوند تقریر کرده در خلقت بشر. «فَتَبَارَکَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِینَ»[3]؛ «لقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ فِی أَحْسَنِ تَقْوِیمٍ»[4]؛ «وَ لَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ»[5]. بنابراین امروز روز بازسازی درون است از هر چه که ناخالصی است، هر آنچه مزاحم ما شده در پروازی که روز اول خداوند تعیین و تعین کرد در خلقت ما؛ «إِنَّا لِلَّٰهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ»[6]، در آن پروازی که در نسخه‌ی «إِنِّی مُهَاجِرٌ إِلی رَبِّی»[7] قید شده است!

از خدا بخواهیم که خدایا، هر آنچه دست‌وبال ما را بسته (دست و بالی خداوند به ما داد برای نیل به اهداف عالی! روز اول در خلقت فطری ما تعبیه شد که انسان به پرواز درآید در تشرفات، در مکاشفات، در طی‌الارض؛ به‌ظاهر بال‌وپر نداریم ولی تعبیه شده است این قدرت در وجود انسان!). از خدا بخواهیم هر آنچه این بال‌وپر را می‌سوزاند از ما دور کند! این می‌تواند توطئه‌های شیاطین باشد یا این‌که خواسته‌های نارس و نادرست ما در قالب حاجت‌خواهی! آنچه خداوند برای ما اراده کرده کرامت است؛ ما را تکریم کرده است! بگو خدایا، تو اکرام کردی و ما را به دنیا آوردی؟ چگونه راضی می‌شوی که ما به خاطر مشکلاتمان و گرفتاری‌هایمان آن کرامت را از دست بدهیم، آن ویژگی‌ها را از دست بدهیم؟

و در این چله به یاد داشته باشیم که غدیر برای عزت و تعالی ما بود و دعای پیغمبر برای دستگیری از ما! ما که امروز به‌سختی نیازمند کمک الهی هستیم، حتماً و حتماً چشم‌به‌راه دروازه‌ی غدیر هستیم که امروز روزش است! امروز دروازه‌ی غدیر خم است که در این چله امید می‌رود که خداوند این بداء‌ها را تمام کند و این غیبتِ مملو از نکبت را از منتظرین واقعی دور کند و حال و هوای بهشتی‌هایی که به ما وعده داده را عنایت کند!

امیدوارم که امروز برایتان خوشبختی و خوشحالی و خوش‌نوایی همراه داشته باشد و حاجاتتان را امام رضا به شفاعت ممتدش از خداوند باری‌تعالی بگیرد!

[1]– سوره‌ رعد، آیه‌ 28

[2]– سوره‌ آل‌عمران، آیه‌ 126

[3]– سوره‌ مؤمنون، آیه‌ 14

[4]– سوره‌ تین، آیه‌ 4

[5]– سوره‌ اسراء، آیه‌ ۷۰

[6]– سوره‌ بقره، آیه‌ 156

[7]– سوره‌ عنکبوت، آیه‌ 26